De siste fem årene har mobilvennlighet på nett gått fra å være viktig til å være helt nødvendig. Hjemmesider som ikke er mobilvennlig vil ofte kun få en brøkdel av trafikken de ellers kunne fått.

Sjekk om din hjemmeside er mobilvennlig med Google sitt testverktøy.

Men hva gjør du hvis hjemmesiden din ikke er mobilvennlig?

Det mest vanlige forslaget er at du må skaffe deg en ny hjemmeside, gjerne med et nytt system. Å kjøpe en ny hjemmeside kan koste flere titusenvis av kroner bare i design og oppsett. Deretter må innholdet overføres fra den gamle siden, og dere må lære ny rutiner for å kunne bruke hjemmesiden. I denne prosessen kan det også hende at deler av innholdet går tapt.

Et annet alternativ er å bytte ut tema/mal i den løsningen dere har med et som er mobilvennlig. Dette er i alle fall billigere, men det kan ha flere uønskede konsekvenser, f.eks. tap av funksjoner og merkevareprofil.


Men det finnes håp! I noen tilfeller har man nemlig et tredje alternativ: å mobiltilpasse den hjemmesiden man har, uten å bytte ut løsningen og uten tap av innhold, funksjon, eller design.

Denne løsningen virker fint hvis man har en enkel hjemmeside, med godt strukturert innhold. Dette hadde hjemmesidene til Kaare Mortensen og vi mobiltilpasset hjemmesiden deres i 2017.

Hjemmesiden beholdt alt sitt innhold, all funksjonalitet og sitt særpreg, og Kaare Mortensen trengte ikke å lære seg nye rutiner for å bruke hjemmesiden.

Mobiltilpasning av kaare-mortensen.as, før og etter.

Få et uforpliktende tilbud på mobiltilpasning av din hjemmeside