Det kan være vanskelig å finne de rette bildene for å promotere din bedrift, produkter, eller nettsted.

Vel, ikke egentlig… å finne bildene er lett. Men man oppdager fort at man har havnet på shutterstock eller en tilsvarende side, hvor det koster penger å få bruke bildene.

I dag er det ikke så veldig store konsekvenser av å bruke kopibeskyttet materiale på et nettsted, eller i sosiale medier. Dette har mye med at lovverkene ikke er så alt for effektive på tvers av landegrenser.

Å bruke kopibeskyttet materiale i promotering og annonser derimot; altså for å tjene penger. Da er lovverkene betraktelig mye mer effektive. 

Jeg vil derimot anbefale at man ikke tøyer disse lovene, selv når det ikke er for å tjene penger. Google og andre nett-giganter blir stadig flinkere til å gjenkjenne slike ting, og det er ikke godt å si hvordan de velger å bruke disse egenskapene.

Google straffer hjemmesider med gjentatte brudd på opphavsretten, slik at de får dårligere resultater i søkemotoren. 

Det er helt klart at Google setter ærlig forretningspraksis svært høyt, og belønner de som driver hjemmeside på ærlig vis. Målet med dette er å skape best mulig brukeropplevelse.

Opphavsretten har derimot noen smutthull…

ape tar selfie og bildet blir offentlig eie
En celebesmakaker som tar selfie med David Slaters kamera.

I 2011 reiste fotografen David Slater til Indonesia for å ta bilder av celebesmakakere.

Han satte opp kamera på en tripod, og trakk seg vekk for at apene skulle tørre å komme frem til kameraet.

Resultatet var en rekke ubrukelige bilder, med noen få unntak.

Disse bildene ble lagt ut på Wikimedia Commons under kategorien «Monkey Selfies».

David Slater krevde rettighetene til disse bildene, og ønsket dem fjernet fra Wikimedia. Der ble han derimot møtt med motstand. Ettersom han ikke teknisk sett hadde trykket på knappen, og tatt bildene, var han ikke den rettmessige fotografen.

Indonesiske aper har selvfølgelig ikke tilgang til amerikanske opphavsretter, og bildene ble dermed erklært public domain av United States Copyright Office i 2014. David Slater bestrider avgjørelsen fremdeles i 2016.

Hvordan å finne rett bildemateriale for din bedrift?

På pixabay.com kan du laste ned bilder med fri lisens, som du kan bruke til hva du måtte ønske.

facebook-Går det tregt

Velg bilde ut ifra hva du ønsker å oppnå.

Bilder som kun kan deles av din bedrift skaper mindre engasjement.

Men ettersom de informerer om din bedrift har de større potensiale for å skaffe deg flere kunder.

Slike bilder når ikke langt på egenhånd, og det kan derfor lønne seg å promotere dem.

Dare to dream

Bilder som dette skaper mer engasjement, men sier ingenting spesifikt om din bedrift. Det er lurt å skape engasjement og interesse hos sine følgere på sosiale medier. Hvis man kun deler arbeidsrelaterte innlegg vil folk miste interessen.

En god regel er om 80% av det man deler er informativt, interessant, eller underholdende, selv om det kanskje er irrelevant for bedriften. Mens kun 20% av innleggene har fokus på salg.

Memes! Memes! Memes!

En enkel måte å kombinere både det underholdende aspektet, og det jobbrelaterte, er å lage memes.

Memes er vanskelig å overse, ettersom vi er nærmest «programmert» til å forvente noe interessant. Du kan lage dine egne memes på imgflip.com.

1837uz

Memer er en grei måte å formidle bestemte budskap, situasjoner, eller følelser, uten misforståelser. På denne måten er de ganske like emojier.

Internet-Marketing-Memes-3

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv, Willy Wonka.

Hvor barnslig det enn kan virke så er memes effektive. Og det er til syvende og siste det som betyr noe.

1_memes_393404

Ved å bruke memes kan du vise potensielle kunder at du forstår utfordringene deres, og hvordan din bedrift har løst problemet.

Det er en flott måte å promotere bedriften, underholde følgere på sosiale medier, og skape kontakt med nye kunder.

Flere bilder og filmer har mistet kopibeskyttelsen, her er det fritt frem!

Historien om David Slater og «Monkey Selfies» er ikke alene. Det finnes mange bilder og filmer som har mistet kopibeskyttelsen under merkelige omstendigheter.

Bl. annet filmen «The Terror» fra 1963, med Boris Karloff og Jack Nicholson i hovedrollene:

the terror med jack nicholson

Filmregissøren Roger Corman hadde nettopp spilt inn «The Raven». Han hadde vært svært effektiv, og hadde derfor leid filmsettet i 2 dager mer enn nødvendig.

Disse 2 dagene brukte han på å filme inn en ny film, uten noe manus. Det viktigste var å få flest mulig setninger og klipp med Boris Karloff, som var den dyreste skuespilleren.

Deretter var planen å finne på en historie, filme det som manglet og klippe det hele sammen seinere. Dette var lettere sagt enn gjort, og Corman overga prosjektet til en annen, som heller ikke orket det. Jack Nicholson tok også over prosjektet i en periode.

Filmen ble til slutt ferdig, men det var uklart hvem som faktisk hadde rettighetene til den. Den er derfor i såkalt «offentlig eie». Altså; hvis du noensinne har behov for noen gammeldags skrekkfilm klipp, så er det bare å kjøre på.

I denne kategorien finnes også filmer som Little Shop of Horrors (også fra Roger Corman), White Zomie, og Night of the Living Dead.

Filmer mister ofte kopibeskyttelsen hvis den ikke fornyes i tide.

Dessverre (eller heldigvis, avhengig av perspektivet ditt), så ble det vedtatt i 1992 at alle kopibeskyttelser skulle automatisk fornyes. Dette gjelder alle filmer fra 1964 og frem. Det er derfor ikke så mange filmer i offentlig eie fra nyere tid.