SEO handler om å vise Google og andre søkemotorer hva hjemmesiden handler om, for å få mest mulig trafikk fra relevante søk. Å oppfylle Google sine retningslinjer om ærlighet og tydelighet vil hjelpe oss i å oppnå dette.

Google ønsker ikke å lede sine brukere inn på sider som er irrelevante, inneholder useriøst innhold, er en del av en internet svindel, eller har skadelig programvare og virus. For å forstå SEO må man forstå hvordan Google og andre søkemotorer vurderer om en nettside er relevant, seriøs, trygg, og profesjonell.

Å utnytte smutthull  for å få ufortjent høy rangering lønner seg ikke i lengden. Det finnes ingen magisk løsning. Hvis du ønsker umiddelbare resultater så er det annonsering du er på utkikk etter.

Annonsering koster penger, og har den ulempen at trafikken opphører når betalingen opphører. Det har heller ingen garanti for at det lønner seg, dersom konverteringen på siden er svært lav. Mange av de grunnleggende prinsippene for SEO vil forbedre hjemmesiden både visuelt og funksjonelt. Med andre ord, SEO forbedrer også konverteringen. 

De viktigste grepene for SEO

For å forstå SEO må man først forstå Google sine motiver for å velge akkurat den rekkefølgen på søkeresultatene.

Google ønsker at brukerne skal holde seg aktive på nett lengst mulig, og fortsette å bruke deres søkemotor fremfor alternativene. Det samme ønsket har også Bing, Yahoo, Kvasir, og alle andre.

Sikkerhet

Med dette motivet gir det mening å flytte ned alle resultater som potensielt kan være skadelig for brukeren. Nettsider som inneholder virus o.l. er altså ut. Likeledes med nettsider som sannsynlig driver med bedrageri i form av phishing eller scam.

At man er langt nede i resultatene betyr ikke nødvendigvis at Google tror man driver en illegitim bedrift, men det kan bety at de andre nettsidene har gjort en bedre jobb i å overbevise Google om at de er legitime.

Å identifisere bedriften på en nøyaktig og synlig måte er altså en fordel. Husk å ha en lenke til bedriftens profilsider på sosiale medier, dette signaliserer at det er lett å gi tilbakemeldinger (som bedriften ikke selv kan slette) dersom besøkende føler seg lurt eller utnyttet.

Mobilvennlighet

Et annet viktig punkt er brukervennlighet. En nettside som er vanskelig å navigere vil få en høy fluktfrekvens, noe som signaliserer til Google at nettsiden enten er ubrukelig, eller at den ikke var det brukeren lette etter (kanskje på tross av at den egentlig var en god match).

Hvis din hjemmeside ikke er mobilvennlig, er den tilnærmet ubrukelig for de fleste av brukerne. Mobilsurfing har overtatt PC-surfing, og nettsider som ikke tilpasser bredde, utforming, og innhold tilsvarende til brukerens enhet står i fare for å få en høy fluktfrekvens.

Du kan lese mer om mobilvennlighet og hvordan du kan «mobiltilpasse» din hjemmeside i dette innlegget: Mobiltilpasning av hjemmeside 

Søkeutseende

Som nevnt vil høy fluktfrekvens flytte en nettside ned i søkeresultatene. Høy fluktfrekvens kommer stort sett av 2 ting: dårlig brukervennlighet, og dårlig søkeutseende.

Søkeutseende refererer til tittelen og tekstutdraget man ser i søkeresultatene for hver nettside. Dersom dette inneholder misvisende informasjon vil de besøkende bli skuffet når de klikker på lenken, og straks forlate nettsiden for å finne et bedre resultat.

Misvisende søkeutseende kan komme av at Google har valgt et uheldig tekstutdrag på siden. Dette kan man heldigvis unngå ved å redigere sidens tittel, og ved å legge til et metabeskrivelse. Hver underside kan ha sin egen metabeskrivelse, og denne vil bli vist fremfor tekstutdraget i søkeutseende.

Innholdsforbedring

Forbedring av innholdet på siden er for mange det mest tidkrevende SEO-arbeidet.

I de fleste tilfeller kan det lønne seg mer å publisere nytt innhold, fremfor å redigere gammelt. Vurder å sette opp en «blogg» på siden, kall den gjerne «nyheter» eller «kunngjøringer». Publiser jevnlig, og del det på sosiale medier.

Sjekk hvilke nøkkelord som rangerer best for din bransje på Google Keyword Planner, ta også en titt på dine umiddelbare konkurrenter for inspirasjon i valg av nøkkelord. Fokuser på de konkurrentene som er høyere enn deg i søkeresultatene.

Du oppdager kanskje at de «beste» ordene for din bransje ikke er ord du selv ville brukt. Dette kommer av at folk flest ikke er så godt kjent med fagspråket for bransjen.

Husk på de beste nøkkelordene når du publiserer nytt innhold. Gå også gjennom sidetitler, metabeskrivelser, overskrifter, og tekster (i den rekkefølgen) for hver side på nettstedet og sørg for at de bruker de nøkkelordene som har flest søk.

En hacket hjemmeside kan lide permanent i plassering!

En hjemmeside som blir hacket, vil ofte bli brukt til å distribuere skadelig programvare, eller for spamming. Når Google oppfatter slike trusler på en hjemmeside vil den umiddelbart bli markert som skadelig i søkeresultatene. De fleste nettlesere vil også vise en advarsel idet man forsøker å åpne siden.

Mange nettsider klarer aldri å gjenvinne tillit hos søkemotorene etter å ha vært et offer for hacking. Hvis en hjemmeside blir svartelistet kan det ta årevis før ringvirkningene av dette går bort. Og det er vanskelig nok å få fjernet nettsiden fra slike lister.

Du kan lese mer om hacking, og hvordan du kan unngå det i dette innlegget: Konsekvensene hacking kan ha for din hjemmeside