En responsiv hjemmeside tilpasser sitt innhold for best mulig visning og enklest mulig navigering for de besøkende, uavhengig av hvilken plattform de bruker. Dette gir et godt førsteinntrykk, og senker fluktfrekvensen.

Bilde: Mobilsurfing på utilpasset hjemmeside.

I praksis betyr dette at hjemmesiden vises i en enkel kolonne på mobiler, men i bredere utgave på PC og nettbrett, samt at menyene er raske og effektive for navigering på alle plattformer. En responsiv hjemmeside skal helst oppleves som en mobilapp på smarttelefoner. 

I tillegg til å være vanskelig å navigere på mobiltelefoner, har en uresponsiv hjemmeside den ulempen at søkemotorene gir nettstedet en dårligere rangering.

Bilde: Mobilsurfing på responsiv hjemmeside.

Rask lasting av hjemmesiden har blitt viktigere de siste årene, ettersom større og større andel av nettsurfing skjer på mobiltelefoner. Ryddige og komprimerte koder, og optimalisert innhold gir raskere innlasting og lavere forbruk av mobildata for de besøkende.

En treg hjemmeside kan drive vekk potensielle kunder før siden er ferdig å laste. Med en målrettet utvikling, god planlegging og separate servere for utvikling og drift, sørger vi for at hjemmesiden opptar liten plass og lastes raskt.

Det er viktig at hjemmesiden gir et godt førsteinntrykk!

Potensielle kunder, på leting etter dine tjenester eller produkter, åpner ofte flere av søkeresultatene i forskjellige faner, og de sidene som gir dårligst førsteinntrykk gjør dem seg fortest ferdig med. Dette er delvis fordi de anser kvaliteten på hjemmesiden som en indikasjon av kvaliteten på bedriften, men også fordi en konkurrent fanget oppmerksomheten.

Derfor er det viktig at hjemmesiden deres har et fint design, og at kunden finner frem til hva de leter etter så fort og enkelt som mulig. Det er vanskelig å slå konkurrentene dine når de besøkende ikke finner frem til riktig produkt eller tjeneste for å sammenligne, eller når din bedrifts sterke sider ikke blir synliggjort.