Vi kan hjelpe din bedrift med å få en responsiv hjemmeside

Det er svært mange bedrifter med hjemmesider som ikke er tilpasset smarttelefoner, eller som inneholder utdatert informasjon, har lenker som ikke virker og bilder som enten tar lang tid å laste, eller ikke lastes i det hele tatt. Selv små bedrifter tjener på en responsiv hjemmeside!

Bilde: PC-skjerm med lite responsiv hjemmeside

En nettside som ble utarbeidet i henhold til sin tids visjon av fremtiden ender ofte opp med at designet jobber mot sin hensikt i ettertid. Vi i Web Management AS har lang erfaring med utbedring av utdaterte nettsider, og vi vet at i de fleste tilfeller lønner det seg å sette opp en ny side.

Mobil surfing

For noen år siden var det svært vanlig å lage hjemmesider fra bunn av, fremfor å bygge på en webløsning som f.eks. WordPress.

Bilde: Smartelefon med utilpasset hjemmeside

Dette ga mening hvis en hjemmeside kun skulle inneholde informasjon om bedriften, åpningstider og kontaktopplysninger. Idag er det ikke lenger slik. Selv de enkleste hjemmesidene kan tjene svært godt på å settes opp på nytt i WordPress eller lignende. Hovedårsaken til dette er den hyppige utviklingen av enheter som mobiler og nettbrett.

Smartenhetene tar over markedet, og nettsider som ikke henger med på utviklingen blir mer og mer ignorert av både forbrukere og søkemotorer. Google straffer hardt nettsider som ikke tilpasser innholdet utifra enhetens skjermstørrelse og preferanser, ved å dytte dem lengre ned i søkeresultatene, og det spiller ingen rolle om bedriften bak hjemmesiden er nøyaktig det brukeren leter etter. For Google, og andre store IT-bedrifter, er det viktigst at brukerne ikke blir frustrert over at surfingen er slitsom, går tregt, eller virker uresponsiv, fordi dette kan føre til at de bytter til en annen søkemotor, nettleser, eller mobil enhet.

Bilde: Graf over mobiltrend 51% av surfing er på mobil

I følge en artikkel på smartinsights.com skjer over 50% av surfing på mobile enheter, dette var ca 12% for 8 år siden. Med denne utviklingen vil hjemmesider som kun er tilpasset mobile enheter, og ikke datamaskiner, gjøre det like bra som de som kun er tilpasset datamaskiner gjør idag. Men målet er selvfølgelig å ha en hjemmeside som er tilpasset alle plattformer, og WordPress gir et svært godt grunnlag for å oppnå dette.

Sosiale medier og søkemotoroptimalisering (SEO)

En annen viktig suksessfaktor for en hjemmeside er sosiale medier. Hva skjer når man deler hjemmesiden på facebook og twitter? Blir riktig overskrift, logo, og tekst valgt for delingen? Facebook, Twitter, og Google oppdaterer stadig sine script for uthenting av relevant data fra nettsider, og hvis man ikke har kontroll på de siste standardene og anbefalingene kan man gå glipp av mye trafikk fra sosiale medier.

Det samme gjelder også søkemotorer, som ikke vektlegger all tekst på siden like mye. Her er det mange variabler som spiller inn, og til og med nettleserne er uenige om hvordan HTML og CSS-koder skal tolkes. Men de er enige om de mest grunnleggende tingene, og søkemotorer skanner nettsider med utgangspunkt i at den er bygget etter visse grunnleggende prinsipper.

Riktig bruk av overskrifter og under-overskrifter, alternativ tekst for bilder, linker uten viderekobling, plassering av nøkkelord for bedriften eller produktet, og andre tiltak er for det meste ikke synlige forbedringer, men for søkemotorer kan slike ting gjøre forskjellen fra om man havner på side 1 i søkeresultatene, eller side 4. Hvis ikke hjemmesiden er søkemotoroptimalisert – et konsept kjent som SEO (Search Engine Optimalization) – så har bedriften liten sjanse på internett, og kan gå glipp av mange potensielle kunder.